وب نوشته های محسن نیک نژاد

یک معمار واقعا چه کار می کند؟

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۴۸ ب.ظ

معمار

.

.

.

من بارها این کلمات را در گوگل جستجو کرده ­ام و طبق معمول به یک متن مشخص رسیده­ ام که در تمام سایت­های فارسی زبان کپی شده ­اند و به صورت کلی به فعالیت های حرفه معماری پرداخته­ است، ولی هیچوقت به صورت جزیی مطلب خوبی در این باره به زبان فارسی پیدا نکردم، تا این که این پست را خواندم و برایم بسیار جالب و مفید بود. فکر کردم شاید برای دیگران هم جالب باشد تا بدانند که واقعا یک شاغل در حرفه معماری ممکن است به چه کاری مشغول باشد به همین خاطر تصمیم گرفتم تا آن مطلب را ترجمه و منتشر کنم البته این مطلب نوشته یک معمار اهل آمریکاست و ممکن است برای کشور ما کاملا صادق نباشد همچنین در این مطلب تعداد کمی از وظایف محوله به معماران با جزییات توضیح داده­ شده­اند و ممکن است کسی را پیدا کنید که حرفه­اش معماری باشد ولی کار دیگری (به غیر از موارد زیر) را انجام دهد. با همه این تفاسیر خواندن این مطلب خالی از لطف نیست:

 

"یک روز آلیس به چند راهی در جاده رسید و گربه­ای را روی درخت دید. او از گربه پرسید از کدام راه باید بروم؟ و پاسخ شنید که کجا می­خواهی بروی؟ آلیس جواب داد که نمی ­دانم! گربه گفت: پس مهم نیست از کدام مسیر بروی!"

-          آلیس در سرزمین عجایب نوشته لوییس کارول

 

 

 

مسیر

 

 

 

.

.

.

پس یک معمار واقعا چه کار می­کند؟

اگر از معماران مختلف در مورد جزییات وظایف کاری روزانه ­شان بپرسید هر بار پاسخ­ متفاوتی می ­شنوید. آن ­چه که یک معمار به صورت روزانه انجام می ­دهد بسیار وابسته به محل زندگی او (زندگی در یک شهر بزرگ یا کوچک)، نوع دفتر محل کارش و بی ­شمار فاکتور دیگر است.

قبل از این­که تصمیم بگیرید معمار شوید مشخص کنید که یک روز ایده ­آل برای شما چگونه است سپس به موارد زیر نگاه کنید.

 

معمار طراح در یک دفتر بزرگ معماری

دفاتر بزرگ معماری تیم­ های کاملی دارند که فقط بر روی طراحی ­های اولیه پروژه متمرکز هستند. اگر شما در یک دفتر بزرگ معماری کار کنید مطمئنا در یک منطقه شهری بزرگ مانند تهران، اصفهان، تبریز و ... زندگی خواهید کرد. اگر این شغل ایده ­آل شماست پس مطمین باشید نمی­تواند در یک شهر کوچک زندگی کنید. زندگی شما در رفت­ و آمد در خیابان­های شلوغ سپری خواهد شد. معماران طراح درگیر قسمت هنری فرآیند طراحی (مانند طراحی دست آزاد، تهیه تصاویر کامپیوتری اولیه از پروژه و ارائه کانسپت طرح به مشتری) هستند. این معماران ذوق هنری زیادی دارند و روزهای زیادی را با فعالیت های مربوط به سمت راست مغز (تصویرسازی خلاقانه) سپری می­کنند. اگر شما عاشق خلق تصاویر زیبا از طریق سیاه کردن چرک نویس­ها و خط کشیدن­ ها هستید و ضمنا با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، اسکچاپ و ... آشنایی کامل دارید مطمئن باشد که از بودن در تیم طراحی لذت خواهید برد و سعی کنید در یک دفتر بزرگ معماری کار کنید. البته در این ­جا هم شب بیداری برای آماده کردن ارائه­ها و رساندن پروژه به زمان­های تحویل وجود دارد ولی شب بیداری چه اهمیتی دارد وقتی شما کاری که عاشق آن هستید را انجام می­دهید؟ یکی از نکات منفیِ بودن در تیم طراحی این است که شما در فازهای بعدی پروژه درگیر نخواهید بود. مثلا شما نخواهید فهمید که نقشه­های اجرایی پروژه چگونه تهیه می­شوند و یا پروژه چگونه ساخته می­شود. تیم طراحی معمولا از تعداد کمی عضو ارشد (که در طراحی با دست ماهر هستند) و تعدادی عضو جوان ­تر (که بر آخرین ورژن نرم­افزارهای کامپیوتری مسلط هستند) تشکیل می شود. در نظر داشته باشید از آن جایی که این کاری است که اکثر معماران علاقمند به انجام آن هستند رقابت برای تصاحب این شغل بسیار سخت است. برای رقابت در این عرصه شما به یک پورتفولیوی قوی نیاز دارید که توانایی­های هنرمندانه شما را نشان دهد هرچند که اگر مایل باشید تا در تمام جنبه­ های پروژه درگیر شوید شاید این شغل مناسب شما نباشد.

 

اتود های اولیه

.

.

.

 

معمار نقشه­ کش در یک دفتر بزرگ معماری

دفاتر بزرگ معماران و کارآموزانی دارد که به طور مشخص مشغول تهیه و تولید نقشه­های ساختمانی هستند. (ما در ایران به این افراد، فاز 2 کار و به این نقشه­ها، نقشه­های اجرایی یا نقشه­های فاز 2 می­گوییم.) این نقشه ها همان هایی هستند که پیمانکار برای ساختنِ ساختمان از آن ها استفاده می کند. معماران جوان در طول روز به اصلاح و تغییر نقشه های ساختمان در نرم افزار های کامپیوتری مانند اتوکد و رویت می پردازند. این کار مستلزم نشستن پشت کامپیوتر و انجام دادن یک کار تکراری پشت سر هم است. بعضی از معماران علاقه ای به این کار ندارند ولی بعضی دیگر علاقمند به آن هستند. کار کردن در این بخش به معماران این امکان را می دهد تا بفهمند که ساختمان قرار است چگونه ساخته شود و دیتیل های مختلف چگونه کنار هم قرار می گیرند. این معماران در فرآیند طراحی ساختمان درگیر نیستند و به خلق تصاویر جذاب نمی پردازند. اگر شما علاقمند به طراحی ساختمان و بوجود آوردن تصاویر چشم نواز هستید این شغل مناسب شما نیست. از سوی دیگر اگر شما ذهن منطقی ای دارید (قسمت چپ مغزتان فعال تر است) مطمئن باشد که از این شغل لذت خواهید برد.

 

نقشه کشی

.

.

.

 

سرپرست معماری در یک دفتر معماری بزرگ

سرپرست معماری کسی است که به لایه های بالا در یک دفتر بزرگ معماری رسیده است. این معماران حقوق های خیلی خوبی می گیرند چون علاوه بر تجربه بسیار زیاد (بیشتر از 20 سال!) ارتباطات بسیار خوبی هم دارند (یعنی می توانند پروژه های جدید برای دفتر بیاورند.) این معماران معمولا در طراحی و برنامه ریزی پروژه درگیر می شوند. درصد کمی از معماران به عنوان سرپرست معماری در دفاتر بزرگ هستند. اگر در حرفه خود درست تصمیم بگیرید و عمل کنید شاید در 50 سالگی این شغل را داشته باشید! زودتر از آن منتظر آن نباشید.

پروژه جدید

.

.

.

 

معمار اجرا (مهندس اجرا)

بعضی از معماران منحصرا بر روی پروژه ­هایی کار می کنند که در حال ساخته شدن هستند. آن ها به سوال های سازندگان ساختمان (مثل جوشکار، بنا و ...) در مورد نحوه اجرای ساختمان پاسخ می دهند. وقت روزانه آن ها صرف صحبت با سازندگان (10%) بررسی نقشه ها (10%) بازدید و چرخیدن در کارگاه (50%) و هماهنگ سازی اجرا با نقشه ها و اصلاح نقشه ها در صورت لزوم (30%- بله اشتباه همیشه پیش می آید!) اگر از بیرون از دفتر بودن، رفتن به جلسات و تحت فشار بودن لذت می­برید این شغل مناسب شماست. این کار برای معمارانی مناسب است که سابقه کار خوبی دارند زیرا نیازمند تجربه عمیقی در زمینه ساخت و ساز هستند.

 

مهندس اجرا

.

.

.

مولف مشخصات و دستور کارها

بعضی از معماران روزهایشان را با گردآوری کردن کتاب های ضخیم مربوط به مشخصات پروژه سپری می کنند. این کتاب ها شامل توصیفات فیزیکی استاندارهای کیفی و مصالحی است که باید در پروژه استفاده شوند. برای مثال در این مشخصات ذکر شده است که سازنده می بایست از چه رنگی برای رنگ آمیزی فولاد های خارج ساختمان استفاده کند و کیفیت فولاد به کار رفته برای قاب بندی دیوار ها چگونه باید باشد. این معماران روزشان را با بررسی و کاوش مصالح مختلف ساختمانی و ویرایش فایل های بزرگ متنی می گذرانند. اگر شما از خواندن و نوشتن دستورالعمل های تکنیکی لذت می برید پس این شغل مناسب شماست. در نظر داشته باشید که این شغل به افراد تازه کار سپرده نمی شود. این معماران اصلا طراحی نمی کنند بنا براین اگر به خط کشیدن و طراحی علاقه ندارید و یا اصلا با مقوله هنر کنار نمی آیید هنوز می توانید در این شغل موفق باشید.

 

دستورکار

.

.

.

معمار در یک دفتر متوسط یا کوچک معماری

معماران در دفاتر متوسط یا کوچک معماری شاید شانس کار کردن در آسمان خراش ها و پروژه های بسیار بزرگ و مهم را پیدا نکنند اما به خاط این که دفتر آن ها کوچک است، این معماران شانس آن را دارند که در تمام جنبه های پروژه درگیر شوند. بسیاری از معماران رده بالا (دارای 20 سال تجربه) مقدار کمی از هر کار را انجام می دهند. آن ها ممکن است کمی طراحی کنند و با مشتری ها نیز ملاقات داشته باشند و معماران جوان تر را نیز مدیریت کنند. 

معمار

.

.

.

متخصصین تنها و یا صاحب دفتر

بسیاری از افراد با این رویا وارد حرفه معماری می شوند که دفتر خود را داشته باشند و یا رییس خود باشند. مزایا و انعطاف داشتن دفتر معماری برای بسیاری از افراد فریبنده است ولی اگر همسری با درآمد مناسب ندارید این کار اگر غیر ممکن نباشد بسیار سخت است! صاحب یک دفتر معماری کوچک ساعت های زیادی را کار می کند و مجبور است تا با بازار کساد دست و پنجه نرم کند. اگر شما به پولدار شدن سریع فکر می کنید شاید این کار مناسب شما نباشد. از طرف دیگر اگر شما عاشق انجام دادن چندین کار همزمان و  داشتن مسئولیت بالا و انعطاف پذیری شغل خود هستید می توانید روی این شغل حساب کنید.

 

دفتر معماری

.

.

.

 

 

 

کار آموزان ( 0 تا 5 سال تجربه)

کارآموزان

.

.

.

قبل از این که شما هر به هر کدام از شغل های بالا دست پیدا کنید نیاز دارید تا حدود 3 تا 5 سال را با انجام دادن کارهای معمولی و پشت کامپیوتر بگذرانید. فقط کارآموزانی درگیر فرآیند طراحی می شوند که در دفاتر معماری بزرگ عضو تیم طراحی هستند و به طور تمام وقت کار می کنند. کارآموزان دفاتر کوچک هم ممکن است کارهای خلاقانه بکنند ولی بیشتر وقتشان پای کامپیوتر و نقشه کشی می گذرد. 

 

 

 

 

غیر ممکن است که بتوان تمام موقعیت های شغلی معماران را توضیح داد ولی موارد بالا برای شروع خوب است. اگر علاقمند به حرفه معماری هستید بروید و با چند نفر از معماران محلی نزدیکتان صحبت کنید و ببینید می تواندی برای یکی دو روز مانند آن ها زندگی کنید یا خیر. 

برای هدایت مسیر شغلیتان بسیار مهم است که تصمیم بگیرید در چه زمینه ای می خواهید بهترین باشید. بعضی از معماران به طراحی خانه ها و بعضی دیگر به طراحی مدرسه ها مشغول هستند که هرکدام نیازمند دانش و تجربه متفاوتی است. بعضی از معماران کل روز را پشت میز می نشینند و بعضی دیگر کل روز را بیرون در فضای باز و در کارگاه سپری می کنند. بعضی از معماران کل روز را خط می کشند و بعضی دیگر حتی یک خط هم نمی کشند. بعضی دیگر از معماران از هر کاری مقدار کمی را انجام می دهند. 

نظرات (۱)

واقعا اطلاعات خوبی بود
ممنونم:)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی